PROTOKOLL FÖR STYRELSEMÖTE
KUSMARKS
SAMHÄLLSNÄMND, Möte nr 2 efter Årsmötet
1. Magdalena Sandberg hälsar
alla välkomna och förklarar mötet öppnat.
Närvarande är Magdalena Sandberg – ordförande, Linda Öhlin
– kassör, Linda Larsson – sekr, Jörgen Carlsson, Patrik
Wallmark, Magdalena Andersson, Ulla Gustafsson, Sören Holmström, Marit
Karlsson, Lill Lundgren, Stefan Andersson, Ingrid Landin och Camilla Lundmark.
Frånvarande är Patrik Boström och Barbro Nordh.
2. Föregående protokoll godkänns.
3. Dagordningen godkänns.
4. Ekonomi.
Saldo 81 509 kr, varav 58 000 kr är Samhällsnämnden. Resterande
går till olika kommiteer.
Linda informerar om att när det gäller betalande hushåll till
Samhällsnämndens årsavgift betalade 2007 125 st tillsammans
15 500 kr. Till dags dato 2008 har 122 st betalat 13.700 kr.
5. Återvinningsstationen.
Mikael och Ulrika Jacobsson är inbjudna för att vi tillsammans skall
kunna hitta en lösning då paret upplever sig störda av ljudet
från återvinningsstationen. Mikael berättar att han kämpat
med olika kontakter runt återvinningsstationen i flera år. Det som
stör familjen är att det lever om från stationen under hela
dygnet. I L Recycling tömmer containrarna tidigt på morgonen då
barnen blir rädda pga av oljudet. Mikael vill även informera om att
barn från byn är där och leker och förstör. De kastar
glas och hoppar på grejer som egentligen inte ska lämnas där.
Familjen får ofta sopor inflygandes på sin tomt. De är oroliga
för att barnen ska springa dit och göra sig illa eftersom det ofta
är saker som glas och annat runt containrarna. Barnen kan heller inte sova
ute på dagarna pga av oljudet. Människor tar gärna upp den större,
tunga luckan om de ska kasta större mängder, sen orkar de inte stänga
den försiktigt, utan den smälls igen. Paret har en önskan om
att återvinningsstationen flyttas.
Vi diskuterar olika lösningar och kommer fram till att försöka flytta återvinningsstationen närmare konsum. Paret Jacobsson tror att det är en lämplig lösning. Vid slutet av mötet åker ledamöterna från Samhällsnämnden ner och tittar på Återvinningsstationen och möjligheterna att flytta den. Samtliga är överens om att det skall gå att ordna.
- Lill - Fram tills att flytten är
ordnad kommer vi att sätta upp en skylt med önskade tömningstider
mellan 8-12, 15-20.
- Sören – undersöker vilka tillstånd som behövs för
ev. byggnadslov och stadsplanerad mark och ev kostnad för flytt.
- Jörgen – kolla om det går att gummera containrarna.
- Magdalena – pratar med Kerstin på Konsum.
- Mikael Jacobsson – kan ordna ev. underlagsmaterial
- Linda Ö – undersöker om plogningen blir ok vid flytt.
6. Rädda Framtiden
Eftersom Framtiden parken ligger på Konsum Nords mark 5:14 skall vi försöka
se till att vi har fortsatt nyttjanderätt på marken oavsett vad som
händer med Konsum och huset som sådant. Barbro och Lill undersöker
detta.
7. Byadagen
Vi går igenom allas uppgifter inför och under Byadagen, se bilaga.
8. Övriga frågor
Badkommittén
Ulla har undersökt möjligheterna för att lämna sopor från
badet tillsammans med Folkans sopor. Det var ok. Ulla informerar även om
att ris på badområdet måste tas bort då ungdomarna slänger
detta i vattnet. Vägen skulle behöva ses över då den nästan
helt regnat sönder. Ev. skulle det behöv dikas ovanför så
att vattnet inte rinner ner på vägen. Badkommittén får
se över detta.
Våra fina skyltar
Vi vill gärna tacka dem som gjort skyltarna genom att sätta in en
bild i Norran med bild på skyltarna och tack till dem som hjälpte
till. De skall även tackas i Byabladet nästa gång.
När det gäller skyltarna diskuterades det om vi kan hänga upp
ytterligare en skylt under vid särskilda evenemang som ex. Byadagen. Enligt
Sören var det ok. Magdalena undersöker den saken vidare.
Middag för alla i
styrelsen
Den 4 juli kl. 18.00 cyklar vi från Kusmark för att tillsammans äta
middag på Ersmarks pizzeria, indisk buffé. Samhällsnämnden
bjuder.
Ingrid Landin
Ingrid Landin meddelar att hon har ny mailadress; imtl500@hotmail.com
Påminnelse om möten
under året – boka av redan nu…..
26 augusti
30 september
28 oktober
25 november
27 januari 2009
24 februari
31 mars
28 april
Samtliga möten klockan 18.30–20.30 på Folkan
Att göra lista
§ |
Åtgärdas |
Ansvarig |
Klart
senast |
2008-06-24
§ 8 |
Skylt
under Kusmarkskylten om evenemang |
Magdalena |
|
1:6 |
Återvinningen
– Byamöte |
Magdalena/
Jörgen |
|
2008-06-24
§ 6 |
Rädda
framtiden |
Barbro/Lill |
9. Nästa möte
26 augusti 18.30-20.30 på Folkan.
Kusmark 2008-06-25
Magdalena Lundmark Linda
Larsson
Ordförande Sekreterare
Ulla Gustavsson Ingrid
Landin
Justerare Justerare
Byadagen - Arbetsschema
Fredag den 25/7 kl 10.00
Träffas vi vid Framtiden för att ställa iordning inför Byadagen.
Samtliga i styrelsen förväntas närvara och alla bör ta med
en extra person som också kan hjälpa till. Om man ej kan närvara
måste detta meddelas till Magdalena.
Tanken är att vi då skall sätta upp tälten och hämta bord och stolar från Folkets Hus.
Vid uppsättning av tälten är Pär Marklund BOSS. Lyssna på hur han vill få det gjort så inte alla sliter på olika ställen, han har gjort detta förut!!!
Resterande människor får hjälpa till att hämta bord och stolar på Folkan. Det behövs gärna 3 släpar, ta med en om du har tillgång till en. Grillar bör även det hämtas.
Byadagen lördagen
den 26/7 11-14
Vi träffas allihop kl. 10.00 för att ställa iordning allt och
koka kaffe, hämta termosar m.m
Under dagen ansvarar följande
för;
Fika försäljning, Linda Ö, Magdalena, Barbro, Ulla
Fiskdamm, Linda L
Lotteriet, Marit, Camilla och Ingrid
Korv, Sören
Hamburgare, Patrik B, Patrik W
Söndag den 27/7
ALLA I STYRELSEN, och gärna en extra person städar mellan
kl. 11.00-15.00. Ta med Vatten, skurmedel, trasa, sopsäckar
Byadagen
Att
göra |
Vem
fixar |
Är
det gjort |
Datum |
26
juli kl 11-14 |
OK |
Musiken |
Jörgen
C, Marit |
OK |
Tält
boka, Hämta/Lämna |
Köpt |
OK |
Fikaförsäljning |
Arbetsschema |
OK |
Lotterier |
Marit,
alla hjälper till att samla priser |
OK |
Hamburgare20kr/
varmkorv10kr |
Patrik
B, Patrik W, Sören |
OK |
Inköp
vilka |
Barbro,
se lista |
OK |
Toa,
församlingshemmet |
Marit |
OK |
Grilltunnor,
grillkol |
Sören,
Patrik B, Patrik W |
OK |
Byakampen |
Jörgen
C, Lars H |
OK |
Anslag |
Magdalena |
OK |
Tipsrunda |
Ingrid |
OK |
Fotografering |
Barbro/Hjalmar |
OK |
Kaffe |
Lill |
OK |
Fiskdamm,
inköp av godis |
Linda
Larsson |
OK |
Norran |
Barbro/Hjalmar |
OK |
Bord,
stolar från folkan |
Magdalena
bokar |
OK |
Kök,
termosar |
Magdalena
bokar |
OK |
Gräsklippning |
Stefan |
OK |
Baklista |
Camilla/
Per-Olov |
OK |
Bagare |
Per-Olov,
Anders |
OK |
Arbetsschema |
OK |
|
Städschema |
Ulla
tar hand om soporna |
OK |
Iordningsställande |
OK |
|
T-shirt |
Lill |
OK |
Fimphink |
Sören |
OK |
Soptunnor,
sopskyltar |
Camilla |
OK |
Växelkassa |
Linda
Ö |
OK |