KUSMARK 2008-06-24

PROTOKOLL FÖR STYRELSEMÖTE KUSMARKS
SAMHÄLLSNÄMND, Möte nr 2 efter Årsmötet

1. Magdalena Sandberg hälsar alla välkomna och förklarar mötet öppnat.
Närvarande är Magdalena Sandberg – ordförande, Linda Öhlin – kassör, Linda Larsson – sekr, Jörgen Carlsson, Patrik Wallmark, Magdalena Andersson, Ulla Gustafsson, Sören Holmström, Marit Karlsson, Lill Lundgren, Stefan Andersson, Ingrid Landin och Camilla Lundmark. Frånvarande är Patrik Boström och Barbro Nordh.

2. Föregående protokoll godkänns.

3. Dagordningen godkänns.

4. Ekonomi.
Saldo 81 509 kr, varav 58 000 kr är Samhällsnämnden. Resterande går till olika kommiteer.
Linda informerar om att när det gäller betalande hushåll till Samhällsnämndens årsavgift betalade 2007 125 st tillsammans 15 500 kr. Till dags dato 2008 har 122 st betalat 13.700 kr.

5. Återvinningsstationen.
Mikael och Ulrika Jacobsson är inbjudna för att vi tillsammans skall kunna hitta en lösning då paret upplever sig störda av ljudet från återvinningsstationen. Mikael berättar att han kämpat med olika kontakter runt återvinningsstationen i flera år. Det som stör familjen är att det lever om från stationen under hela dygnet. I L Recycling tömmer containrarna tidigt på morgonen då barnen blir rädda pga av oljudet. Mikael vill även informera om att barn från byn är där och leker och förstör. De kastar glas och hoppar på grejer som egentligen inte ska lämnas där. Familjen får ofta sopor inflygandes på sin tomt. De är oroliga för att barnen ska springa dit och göra sig illa eftersom det ofta är saker som glas och annat runt containrarna. Barnen kan heller inte sova ute på dagarna pga av oljudet. Människor tar gärna upp den större, tunga luckan om de ska kasta större mängder, sen orkar de inte stänga den försiktigt, utan den smälls igen. Paret har en önskan om att återvinningsstationen flyttas.

Vi diskuterar olika lösningar och kommer fram till att försöka flytta återvinningsstationen närmare konsum. Paret Jacobsson tror att det är en lämplig lösning. Vid slutet av mötet åker ledamöterna från Samhällsnämnden ner och tittar på Återvinningsstationen och möjligheterna att flytta den. Samtliga är överens om att det skall gå att ordna.

- Lill - Fram tills att flytten är ordnad kommer vi att sätta upp en skylt med önskade tömningstider mellan 8-12, 15-20.
- Sören – undersöker vilka tillstånd som behövs för ev. byggnadslov och stadsplanerad mark och ev kostnad för flytt.
- Jörgen – kolla om det går att gummera containrarna.
- Magdalena – pratar med Kerstin på Konsum.
- Mikael Jacobsson – kan ordna ev. underlagsmaterial
- Linda Ö – undersöker om plogningen blir ok vid flytt.


6. Rädda Framtiden
Eftersom Framtiden parken ligger på Konsum Nords mark 5:14 skall vi försöka se till att vi har fortsatt nyttjanderätt på marken oavsett vad som händer med Konsum och huset som sådant. Barbro och Lill undersöker detta.

7. Byadagen
Vi går igenom allas uppgifter inför och under Byadagen, se bilaga.

8. Övriga frågor

Badkommittén
Ulla har undersökt möjligheterna för att lämna sopor från badet tillsammans med Folkans sopor. Det var ok. Ulla informerar även om att ris på badområdet måste tas bort då ungdomarna slänger detta i vattnet. Vägen skulle behöva ses över då den nästan helt regnat sönder. Ev. skulle det behöv dikas ovanför så att vattnet inte rinner ner på vägen. Badkommittén får se över detta.

Våra fina skyltar
Vi vill gärna tacka dem som gjort skyltarna genom att sätta in en bild i Norran med bild på skyltarna och tack till dem som hjälpte till. De skall även tackas i Byabladet nästa gång.
När det gäller skyltarna diskuterades det om vi kan hänga upp ytterligare en skylt under vid särskilda evenemang som ex. Byadagen. Enligt Sören var det ok. Magdalena undersöker den saken vidare.

Middag för alla i styrelsen
Den 4 juli kl. 18.00 cyklar vi från Kusmark för att tillsammans äta middag på Ersmarks pizzeria, indisk buffé. Samhällsnämnden bjuder.

Ingrid Landin
Ingrid Landin meddelar att hon har ny mailadress; imtl500@hotmail.com

Påminnelse om möten under året – boka av redan nu…..
26 augusti
30 september
28 oktober
25 november
27 januari 2009
24 februari
31 mars
28 april

Samtliga möten klockan 18.30–20.30 på Folkan


Att göra lista

§
Åtgärdas
Ansvarig
Klart senast
2008-06-24 § 8
Skylt under Kusmarkskylten om evenemang
Magdalena
 
1:6
Återvinningen – Byamöte
Magdalena/ Jörgen
 
2008-06-24 § 6
Rädda framtiden
Barbro/Lill
 

 


9. Nästa möte
26 augusti 18.30-20.30 på Folkan.


Kusmark 2008-06-25

Magdalena Lundmark Linda Larsson
Ordförande Sekreterare

Ulla Gustavsson Ingrid Landin
Justerare Justerare


Byadagen - Arbetsschema

Fredag den 25/7 kl 10.00
Träffas vi vid Framtiden för att ställa iordning inför Byadagen. Samtliga i styrelsen förväntas närvara och alla bör ta med en extra person som också kan hjälpa till. Om man ej kan närvara måste detta meddelas till Magdalena.

Tanken är att vi då skall sätta upp tälten och hämta bord och stolar från Folkets Hus.

Vid uppsättning av tälten är Pär Marklund BOSS. Lyssna på hur han vill få det gjort så inte alla sliter på olika ställen, han har gjort detta förut!!!

Resterande människor får hjälpa till att hämta bord och stolar på Folkan. Det behövs gärna 3 släpar, ta med en om du har tillgång till en. Grillar bör även det hämtas.

Byadagen lördagen den 26/7 11-14
Vi träffas allihop kl. 10.00 för att ställa iordning allt och koka kaffe, hämta termosar m.m

Under dagen ansvarar följande för;
Fika försäljning, Linda Ö, Magdalena, Barbro, Ulla
Fiskdamm, Linda L
Lotteriet, Marit, Camilla och Ingrid
Korv, Sören
Hamburgare, Patrik B, Patrik W

Söndag den 27/7
ALLA I STYRELSEN, och gärna en extra person städar mellan
kl. 11.00-15.00. Ta med Vatten, skurmedel, trasa, sopsäckar


Byadagen

Att göra
Vem fixar
Är det gjort
Datum
26 juli kl 11-14
OK
Musiken
Jörgen C, Marit
OK
Tält boka, Hämta/Lämna
Köpt
OK
Fikaförsäljning
Arbetsschema
OK
Lotterier
Marit, alla hjälper till att samla priser
OK
Hamburgare20kr/ varmkorv10kr
Patrik B, Patrik W, Sören
OK
Inköp vilka
Barbro, se lista
OK
Toa, församlingshemmet
Marit
OK
Grilltunnor, grillkol
Sören, Patrik B, Patrik W
OK
Byakampen
Jörgen C, Lars H
OK
Anslag
Magdalena
OK
Tipsrunda
Ingrid
OK
Fotografering
Barbro/Hjalmar
OK
Kaffe
Lill
OK
Fiskdamm, inköp av godis
Linda Larsson
OK
Norran
Barbro/Hjalmar
OK
Bord, stolar från folkan
Magdalena bokar
OK
Kök, termosar
Magdalena bokar
OK
Gräsklippning
Stefan
OK
Baklista
Camilla/ Per-Olov
OK
Bagare
Per-Olov, Anders
OK
Arbetsschema
OK
Städschema
Ulla tar hand om soporna
OK
Iordningsställande
OK
T-shirt
Lill
OK
Fimphink
Sören
OK
Soptunnor, sopskyltar
Camilla
OK
Växelkassa
Linda Ö
OK